Resumé af ordinær generalforsamling Playa Tropical 27.07.2024
Afholdt i Almuñecar den 27. juli 2024 kl. 18.00, indkaldt rettidigt af formændene for blok1, 2 og 3 hhv. D.Antonio M. Serrano Molina , D. Antonio M. Villalta Franco y D. Jose M. Schwartz Mosco
- Oplæsning og godkendelse af referat fra seneste generalforsamling
Formand for blok 1 D.Antonio M. Serrano Molina indledte med at takke de tilstedeværende for at være mødt frem og læste så referatet fra sidste møde op. Det blev godkendt af forsamlingen uden indsigelser.
- Gennemgang af regnskab
Formand for blok 3, D. Jose M. Schwartz Mosco, tog ordet for at forklare foreningens situation. Han indledte med personaleudgifter: udgiften var sat til 81.359,83 Euro, vi har udbetalt 95.773,59 euro hvilket efterlader os med et underskud på 14.413,76 euro.
I de seneste år er vandudgiften steget betragteligt( med 79.22% siden 2019), til trods for at de forholdsregler foreningen har taget , kanalisering jf. Regulativer, tørke kanoner, kloakering.
I forhold til lysforbrug, er billedet det samme. I de sidste år er udgifterne steget ( med 25,41% siden 2019). Der er indgået aftale med Repsol om installering af solceller på taget, dette arbejde påbegyndes i oktober. Installationen kommer til at koste foreningen 0 Euro, og vedligeholdelse de næste 15 år står Repsol for. Om 15 år kan foreningen tage beslutning om evt. Udvidelse af kontrakten eller om vi overtager solcellerne, den gældende pris viæ være solcelleprisen, hvilket betyder, at vi vil begynde at betale mindre for lys. Over 80 lejligheder har i dag en kontrakt på forbrug af 1,1kw, den ønskes hævet til 3.3kw, som er minimums normalforbrug , så sikres det at man f.eks kan sætte en føntørrer til uden at sikringerne springer.
Firmaet har informeret os om, at de tegner en forsikring på op til 1.000.000 euro, i tilfælde af, at der opstår skader på bygningen ved installeringen af solcellerne.
Der blev fremvist en oversigt over udviklingen i beboer udgifter – og indtægter over de seneste 5 år:
Udvikling i beboerudgifter
Udvikling i beboerindtægter
Forskel mellem beboer udgifter- og indtægter
Udvikling i beboer udgifter
Beboerudgifter
Gas
Vand
Lys
Udvikling i beboer indtægter
Efter pandemien er aktiviteterne steget meget og vi har i foreningen ikke formået at styre situationen, vi har forsøgt at holde udgifterne nede, for ikke at skulle forhøje lejen, men det har ikke været tilstrækkeligt i forhold til den generelle prisstigning, hvorfor vores eneste mulighed er at hæve beboerbetalingen. Forslaget fra bestyrelsen er en stigning på 5,50 euro pr.dag, forudsat at udgifterne til lys, vand og gas forbliver hvor de er.
Da Ma de los Angeles Horgues kommenterede, at udgiften burde være pr. person og ikke pr dag, idet forbruget for én person i en lejlighed ikke er det samme som forbruget for flere personer.
D. Jose Schwarz svarer, at han godt kan forstå anskuelsen, men at det i dag ikke er muligt at lægge udgiften pr. person.
D Jose Schwartz forklarer, at beborerudgifterne er steget med 54% i de seneste år og vi har opkrævet det samme beløb. Vi har en forening der yder høj service, men vi får ikke værdsat det vi har. Foreningen har i de samme år udviklet sig og vi har nu wifi, tv, ventilatorer, mikroovne etc. Med ydelsen på 160 euro pr. 14. dag, dækker også linned, vedligehold ude og inde, rengøring, administration, tv, mikroovne, ventilatorer, wifi, kommunale udgifter, udlån af service, etc…. disse ting går ligesom alt andet i stykker enten pga almen anvendelse eller fordi at der ikke bliver passet på dem, hvorfor vi mener at det er nødvendigt med forslag om at hæve beløbet til nævnte service med 200 euro / 14 dage for at kunne bevare ovenstående service med størst mulig servicekvalitet.
Jeg har kigget på lejen hos f.eks. Las Góndolas, der ligger prisen for én uge på 1400 euro, hvor vi betaler 160 euro/14 dage, eksklusiv forbrugsudgifter.
Lejeudgifterne for det kommende år vil stige og vi vil fortsat være billigst i området.
Jeg tror at i bliver nødt til at sætte det nødvendige i proces, således at alt kan dækkes inde i lejlighederne, en pære, en persienne, tv, mikrobølgeovne, etc…
Samlet set er det ikke nødvendigt at hæve kvoterne på både forbrug og leje lige meget, men det er en nødvendighed og ikke bare en fiks idé.
- Opsamling af udførte aktiviteter i 2023-2024
- Maling af halvvæggene i haven
- Maling af døre på fælles områder ( grå )
- Reparation af diverse badeværelse, løse fliser
- Der er udskiftet 3 ødelagt badekar
- Udbedring og maling af ødelagt rækværk
- Montering af sikkerheds nøglebokse
- Fortsættelse af arbejdet med bygningens grundstruktur jf. den tekniske arkitekt plan
D Antonio Serrano bemærker, at for år tilbage var foreningen på randen af konkurs. Det er nu nødvendigt at reparere lejlighedernes grundstruktur, fordi at det ikke er blevet gjort over en periode over 50 år. Nu er det vores ejendom, og vi har i to år investeret omkring 20.000 euro pr år på denne reparation og vi har beregnet, at vi skal fortsætte således de næste 7 år.
- Undersøgelse og godkendelse af ejere, der misligholder deres aftaler j. art. 21 i P.H, og præsentation af hvilke foranstaltninger, der kan tages.
D Antonio M Serrano forklarer at som hvert år, skal listen over ejere der misligholder deres aftaler, godkendes, før end at man kan rejse lovkrav imod dem.
Listen fremvistes og blev godkendt.
Når listen er udarbejdet,bliver den overdraget til foreningens advokat, der tager de lovmæssige skridt. Vi har dog mistet kontakten til vores advokat og er ved at finde ud af om det selskab der forsynede os med påkravene er forsvundet, om advokaten er gået på pension eller hvad der er sket med ham. Vi regner med at vide mere inden årets udgang.
D. josé Gomez Suarez er interesseret i at få adgang til oversigten over hans lejlighed, og beder forsamlingen være opmærksom herpå
D Jose Schwarts forklarer, at det er meget dyrt at behandle påkravene, og at vi ikke kan føre alle sagerne for alle perioderne på én gang og for at vise forståelsen for den situation vi står i, både lovmæssigt og økonomisk, fremvistes en planche hvor man kunne se 14 dages aktiviteterne, over de der betaler til tiden og det blev samtidig erkendt, at 42.76% af 14 dages perioderne ikke bliver betalt. Vores mål er at arbejde hen mod at flere med 14 dages perioder, betaler deres leje.
- Præsentation og godkendelse af afventende aktiviteter.
- Iværksætte 3. Fase af udbedring af de bærende konstruktioner i blok 1 og 3 jf. arkitektens anvisninger
- Male døre og møbler hvide i blok 1 og 2
- Færdigmale altan gelændere
- Installation af relæ/ rist (?i) i stuen i lejlighederne i blok 1 og 2 for at leve op til de nuværende regler for gas
- Rejse bagmuren og moontere ern for at forhindre at der falder sten ned fra bjergskråniningen, udgift ca. 2000 euro. Derudover er der pga. de storme vi har oplevet i vinter, også nødvendigt at styrke vores udendørs gangarealer med jern, for at undgå at der sker det samme hos os som hos Marisa.
- Styrkelse af fundamentet mod haven, placering af ukrudtshæmmer og grus for at undgå smuds og dræne, for at undgå at der kommer vand i kældrene, udgift ca. 500 euro. Vi ønsker også at sætte små skilte ved planterne med navne på væksterne.
ANDRE FORSLAG
- Reparation af sofaer i lejlighederne i blok 1 og 2, udgift ca. 55.000 euro
- Placering af brødristere i lejlighederne total udgift ca. 4000 euro
- Ansættelse af en vagt til tidsrummet fra 22.00 til 6,00 i perioden 15. Juni -31. August til en udgift af ca. 23.800 euro
- Montering af brusekabiner, trin for trin, udgift ca. 120.000 euro.
- Montering af sikkerhedsbokse til en udgift af ca. 7.500 euro.
- Forbedring af opslagstavlerne i blokkene og sætte husreglerne op ved indgangen til hver blok.
- Elevatoren i blok 3 skal repareres for at kunne overholde gældende regler, vi har været i kontakt med Otis og har modtaget tilbud fra dem og fundet en mulig finansiering.
D. José Delgade kommenterede, at i forhold til at installere brusekabiner, har man indtænkt lejligheder med de ældre beborer i ejendommen.
Da Rivero Arias bemærkede at hun ønsker en prioritering af gesimserne, de er revnede og hun føler sig sikker når hun opholder sig på dem.
- Justering af forbrugsudgifter og leje i foreningen, såfremt det bliver nødvendigt
D. José forklarer, at i forhold til det foregående, vil forslaget fra bestyrelsen være at hæve nogle af tarifferne i foreningen og oplister de tariffer, der skal ændres:
Aktuel pris Pris fra start 2025
Lagerrum 70 euro/år 100 euro/år
Consigna(?) 15 euro/år 25 euro/år
Ekstra rengøring 30 euro 35 euro
Skiftning af linned 15 euro 20 euro
Forbrugsudgifter 4 euro/dag 5.5 euro/dag
Fællesudgifter 160 euro/ 14 dage 200 euro/14 dage
Salg af perioder 1200 euro / 14 dage 1500 euro / 14 dage
- kontrol med ind og udgang af lejlighederne
D José Schwartz forklarer, at på baggrund af de problemer foreningen har oplevet i løbet af de seneste vintre, satte foreningen gang i en række tiltag som f.eks. at bede om alle lejeres DNI ( identifikationsnummer).
Derudover har vi talt med ejere af mange og længere perioder, for at vi kan få overblik over de lejere de sender, men vi skal lave tiltag for at vi ikke udleverer nøgler til folk, der ikke er ejere, og at ejerne derfor skal møde frem og udlevere nøgler til lejere , eller overlade det til administrationen.
Derudover er det også meget vigtigt, at overholde tidspunkter for ankomst og afrejse, som gælder for ejeren.
Vi foreslår jer, at ankomst bliver senest kl. 17.00 og at afrejse bliver senest kl. 10.00. Det er vigtigt fordi at vi ellers ikke kan få rengøringen til at hænge sammen. For at kunne garantere ordentlig rengøring, er det vigtigt at organisere det således, at ejere udlejer for hele uger på følgende måde:
1.-8. 8.-15. 16.-23. og 23. – 30.
Det giver tid til at organisere rengøring i de perioder hvor flest ejere ankommer, som generelt er fra den 1.-15. Vi skal gøre opmærksom på, at det ikke er muligt at få gjort rent lørdag/søndag, idet personalet ikke arbejder i weekenden.
Henvendelser til receptionen vedr. mangler kan ske fra mandag til fredag mellem 8.00-18.00 og bestilling af udskiftning af linned sker i receptionen mellem 8.00-15-00, hvor man vil få oplyst, hvornår der kan skiftes linned.
- Valg eller genvalg til bestyrelsen
D. Antonio Serrano Molina forklarer, at som hvert år er vi forpligtiget til at stille vores pladser til disposition for ejerne, posten som formand ( person ) og viceformand(person) var til valg -– genvalg.
- Anmodninger og spørgsmål
D Johnny Kristensen, repræsentant fra Club Andalucía, havde følgende spørgsmål:
Er det muligt at få hjælp fra kontoret til at hjælpe ejerne med at købe og sælge perioder?
-Ja, kontoret hjælp i det omfang de kan.
TV, Skandinavien, signalet er meget dårligt, kan man gøre noget?
-Pt kan vi desværre ikke tilbyde en bedre løsning.
Parkering af cykler. Vi har brug for mere plads, er det muligt at stille et andet område til rådighed.
-Der er ikke pt. plads til at imødekomme det ønske.
Stole og borde i spisestuen er ubekvemmer, kan de renoveres
Kan det lade sig gøre ikke at lukke swimmingpoolen kl. 15.00 om vinteren
D. Jose Schwartz svarer, at anmodningerne er taget ad notam.
Da lucia Herrero spørger hvad man kan gøre, når biler parkerer på foreningens område, vi svarer, at vi ringer til politiet.
D Xose Manel Carvayal foreslår at forsegle hullerne mellem altanerne, både af sikkerhedsmæssige og af akustiske årsager. Forslaget blev taget ad notam
D Jose Delgade spørger til muligheden for at stille indgangene til rådighed for ejerne til af og pålæsning. Bestyrelsen tager forslaget ad notam, men gør opmærksom på, at indgangen ved swimmingpoolen benyttes meget af børn.
Da Angeles kommenterer, at vi skal hos os estetikken for øje, så når vi maler hvidt skal øvrige husdele også males hvide.
Det kunne også være fint at skifte pærerne ud på altanerne, de giver et meget skrigende lys, et mere dæmpet ville se pænere ud.
Da Julia kommenterer på, at lejlighederne ikke er helt rene, det bekræftes af flere ejere. Det bliver taget til efterretning, men det kan skyldes de få timer der er mulighed for at gøre rent ( ejerne ønsker at ankommer tidligere og tidligere og tage senere og senere afsted) Det er vanskeligt at finde personale, der kan gøre rent på andre tidspunkter end de i reglerne fastsatte.
Da Lorena Diaz fortæller, at der i hendes lejlighed var hår fra kæledyr, at hun forstår, at det er tilladt at have kæledyr, men at det måske kunne være en mulighed, at rengøringspersonalet kunne få støvsugere. Forslaget vil blive taget med videre i fremtidige investeringer.
Da Ramiro spørger hvor ofte ejere kan få skiftet linned. Svaret er hver 14. Dag, men at man kan bede om en tidligere skift.
Da der ikke var flere punkter på dagsorden, blev generalforsamlingen afsluttet kl 20.00
D. Antonio M. Serrano Molina D. Antonio M. Villalta Franco D. José M. Schwartz Mosco
Presidente del bloque I Presidente de bloque II Presidente bloque III
Club Andalucia | |||||||||||||
Driftregnskab for 2023 | |||||||||||||
2023 | 2022 | Budget 2023 | |||||||||||
Note: | Indtægter: | ||||||||||||
Indbetalte Kontingenter | 34.100 | 34.601 | 30 000 | ||||||||||
Diverse | 18 | ||||||||||||
Indtægter i alt | 34.118 | 34.601 | 30.000 | ||||||||||
Udgifter: | |||||||||||||
1 | Udbetaling Formand + Webmaster + kasserer | 10875 | 12000 | 14.400 | |||||||||
Bank Gebyr + forsendelse | 1538 | 336 | 250 | ||||||||||
2 | Generalforsamling | 7.128 | 7.673 | 4.000 | |||||||||
Bestyrelsesmøder | 2.289 | 843 | 2.000 | ||||||||||
Transportudgifter bestyrelsen | 2.673 | 4.748 | 2.800 | ||||||||||
Kontorartikler | 927 | 408 | 1.000 | ||||||||||
3 | Hjemmeside, Club Andalucia ny + rest bet.på gl. | 7575 | 1974 | 1.100 | |||||||||
Internet kasserer + hjælp til printer | 1.245 | 2.400 | 0 | ||||||||||
Telefon abb. 29161408 (sat i bero) restafr.2022 | 0 | 120 | 0 | ||||||||||
Oversættelse fra spansk til dansk | 260 | 2.271 | 3.000 | ||||||||||
Kælderrum nr. 22 Playa Tropical blok 3, | 582 | 530 | 0 | ||||||||||
4 | Diverse | 3.219 | 1.796 | 2.000 | |||||||||
Udgifter i alt | 38.311 | 35.099 | 30.550 | ||||||||||
Årets resultat | -4.193 |
Club Andalucia | ||||||
2025 | 2024 | 2023 | ||||
Indtægter i alt | budget | budget | budget | |||
Kontingenter | 30.000 | 30.000 | 30.000 | |||
Indtægter i alt | 30.000 | 30.000 | 30.000 | |||
UDGIFTER: | ||||||
Udb. Til formand + kasserer | 12.000 | 12.000 | 14.400 | |||
Bankgebyrer | 500 | 400 | 250 | |||
Generalforsamling+transport | 6.000 | 4.000 | 4.000 | |||
Bestyrelsesmøder+transport | 2.500 | 3.000 | 2.000 | |||
Transportudgifter | - | 3.000 | 2.800 | |||
Kontorartikler | 1.200 | 1.000 | 1.000 | |||
Internet forbrug formand + kasserer | 1.200 | 2.400 | ||||
Leje af kælderrum Playa Tropical | 600 | 600 | - | |||
Hjemmeside-Microsoft-Sikkerhedsp. 2.000 | 3.000 | 1.100 | ||||
Oversættelse | 2.000 | 2.000 | 3.000 | |||
Gaver | 1.500 | 1.000 | 2.000 | |||
Udgifter i alt | 29.500 | 32.400 | 30.550 | |||
Årets resultat i alt | 500 | (2.400) | (550) |
Referat Generalforsamling CA 2024
Club Andalucía Generalforsamling på Hotel Gammel Havn, Fredericia 16.06.2024
Referent: Henrik Brangstrup Formanden byder alle fremmødte velkommen.
Antal fremmødte 19, stemmeberettigede 11.
Valg af dirigent og referent. Dirigent, Keld Rasmussen. Referent, Henrik Brangstrup.
Dirigenten konstaterer, at generalforsamlingen ifølge vedtægterne er lovlig idet, der skal indkaldes til generalforsamling i perioden mellem d. 01.05 – 01.07. og med mindst fjorten dages varsel. Fremsendelsen til generalforsamlingen blev udsendt d. 15.05, og dermed er den udsendt rettidigt.
Formandens årsberetning:
JEG HILSER ALLE VELKOMMEN, OG TAKKER FOR AT I ER KOMMET. OGSÅ STOR TAK TIL ALLE DE DER IKKE KAN KOMME, OG TAKKER TIL ALLE FOR STØTTEN SIDSTE ÅR, VED EKSTRA ORDINÆR GENERALFORSAMLING I KØGE, DER GJORDE DET MULIGT, AT FORTSÆTTE CA. DET VAR EN KAOTISK TID, SOM VI IKKE ØNSKER GENTAGET. HÅBER AT FORENINGEN CA KAN VÆRE HER MANGE ÅR ENDNU. DA JEG KOM TIL MØDET SIDSTE ÅR, VIDSTE JEG IKKE AT JEG VILLE ENDE SOM FORMAND, DET GJORDE JEG ALTSÅ, OG SOM PIPPI SIGER, DET HAR JEG ALDRIG PRØVET, SÅ DET KAN JEG NOK... DET VARER NOK IKKE EVIGT, MEN ER OK FOR NU. DET VAR DOG IKKE GÅET, UDEN RESTEN AF BESTYRELSEN, OG HENRIK SOM EN DYGTIG REFERENT, KELD SOM HAR LIGESÅ DYGTIGT, HAR FÅET STYR PÅ VORES HJEMMESIDE, KARNA SOM HAR STYR PÅ REGNSKABET OG MEDLEMMERNE, OG MIN NAVNESØSTER, BIRTHE, SOM HAR VÆRET EN GOD OBSERVANT, OG TRÅDTE TIL, DA INGEN ANDRE VILLE ELLER KUNNE. OG HVAD LAVER JEG SÅ - INGENTING...BORTSET FRA AT RINGE FORSKELLIGE STEDER HEN, SKRIVE INDKALDELSER, SVARE PÅ MAILS, BLANDE MIG IND I ALT....SAMLE NOGEN TRÅDE.:) I ÅRET DER ER GÅET, HAR VI FÅET FLERE NYE YNGRE MEDLEMMER, OG OGSÅ NOGEN YNGRE END MIG IHVERTFALD, OG TAK FOR DET - VI ER VIST OPPE PÅ 160 CA - IKK KARNA? VI HAR BRUG FOR MINDST EEN MERE I BESTYRELSEN FRA IDAG, VI HÅBER PÅ, AT MÅSKE EN AF DE NYE MEDLEMMER VIL GÅ MED I FORENINGENS BESTYRELSE? VI HAR I 2023 MISTET VORES ÆRESMEDLEM - PREBEN MIKKELSEN - DER ER DØD I 2023 - UDEN AT VI BLEV ORIENTERET OM DET. TIDLIGERE FORMAND JULIUS, SOM GIK AF SIDSTE ÅR, DØDE OGSÅ I DECEMBER 2023, vi var med i Køge kapel til mindedag. KARNA HAR FÅET NY PC, OG MED HJÆLP FRA GERT I SPANIEN, OG KELD HER, FUNGERER DET VIST UPÅKLAGELIGT - MEN ALTNYT SKAL JO BLIVE RUTINE.LIDT LIGESOM MIT EGET SYSTEM, SOM ALDRIG VIRKER SOM JEG VIL HAVE DET, fejl 40 måske? HJEMMESIDEN, ER BLEVET RENSET OG MANGE TING ER LAGT UD PÅ DEN, SÅ GÅ ENDELIG IND PÅ DEN OG UNDERSØG HVOR DET FORSKELLIGE LIGGER - DER ER MANGE GODE OPLYSNINGER, BÅDE OM LEJLIGHEDER TIL LEJE, STEDER AT BESØGE, REFERATER FRA MØDER, REGLER FOR BEBYGGELSEN OSV.OG I ER VELKOMNE TIL OGSÅ AT SKRIVE PÅ HJEMMESIDEN, ELLER TIL ca S MAIL, HVIS I HAR SPØRGSMÅL ELLER IDEER. KARNA HAR OGSÅ FÅET STYR PÅ, OG BRUGT TID PÅ, SELVOM HUN VAR PÅ FERIE, DET RUM CA RÅDER OVER SOM INDEHOLDER EN DEL GENSTANDE , SOM MEDLEMMER KAN LÅNE DER. DER ER OGSÅ LAGT EN LISTE PÅ HJEMMESIDEN, DER BESKRIVER HVAD DER ER TIL RÅDIGHED. VI HAR VÆRET NØDT TIL AT BEGRÆNSE DET TIL AT DÆKKE MEDLEMMER, FOR BESTYRELSEN ER DER JO IKKE HELE ÅRET. VI HAR STADIG JOHNNY (SOM EFTER ALVORLIG SYGDOM ER VED AT VÆRE PÅ IGEN), SOM ER TOLK, OG KATE (SOM LIGE FORNYLIG BLEV KØRT NED PÅ SIN CYKEL, ØNSKER HENDE AL MULIG GOD HELBREDELSE), SOM OVERSÆTTER DE SPANSKE REFERATER FRA DIVERSE MØDER. FAKTA ER: -TV SIGNAL ER EFTER SIGENDE STADIG DÅRLIGT, MED UDFALD OG FRYSNING AF BILLEDE. SPØRGER JÆVNLIGT BASI OM DET. -RABATTEN ER NU HELT VÆK, PRISERNE LIGGER OGSÅ PÅ HJEMMESIDEN. -VEDR. REGLERNE FOR SWIMMINGPOOL OG VASKERUM/BIBLIO OG KONTORÅBNINGSTIDER..., DET BLIR SVÆRT AT ÆNDRE, DA SIKKERHEDEN SKAL VÆRE TIL STEDE, OG HVIS KONTOR ER LUKKET, OG VAGTER GÅET HJEM, ER DET IKKE MULIGT. VI MÅ BARE SE I ØJNENE, AT UANSET HVAD, SÅ ER VI GÆSTER, OG VISSE TING HAR VI IKKE INDFLYDELSE PÅ. -DER PÅGÅR STADIG REPARATIONER AF ALTANER MM PÅ STEDET, OG DET ER JO GODT, TRODS ALT. -OG ER DER NOGET I LEJLIGHEDERNE DER IKKE VIRKER - SÅ SØRGER BASI FOR AT MEKANIKO KOMMER OG KLARER ÆRTERNE. -ER LEJLIGHEDERNE IKKE RENE NÅR I KOMMER, SKAL BASI UNDERRETTES. DET VAR VIST HVAD JEG KUNNE SIGE, STIL GERNE SPØRGSMÅL HEN AD VEJEN, VI GØR VORT BEDSTE FOR AT SVARE. TAK FORELØBIG FOR NU. VIN TIL KELD, SOM ORDSTYRER OG VIN TIL HENRIK, SOM REFERENT. VIN TIL KARNA.TAK FOR HJÆLPEN I ÅRET DER ER GÅET BÅDE FØR OG EFTER DET KAOS DER VAR SIDSTE ÅR. TAK FOR NU.
Kommentarer til beretningen
Ifølge Karna, så er det et forsikringsspørgsmål ang. åbningstiderne i poolen og vaskerummet. Når der ikke er bemanding på kontoret, så gælder forsikringen ikke. Specielt lørdag og søndag hvor det er godt vejr, er det ”træls” at poolen er lukket. Bestyrelsen forsøger via Basi, at få en dialog hvilke mulighederne der er for at få ændret på tiderne ved poolen og vaskerummet. Beretningen er godkendt med ovennævnte kommentarer.
Aflæggelse af regnskab 2023 – 2024/25 v/Karna
Se det udsendte materiale i forbindelse med dagsorden til generalforsamlingen. Karna fortæller at der er kommet mange nye medlemmer, hvilket er dejligt. Regnskabet er gemmen gået af revisor Carsten Jørgensen, med følgende påtegning: Det er min opfattelse af årsregnskabet, at giver et retvisende billede af klubbens aktiviteter og finansielle stilling pr. 31.12.2023. Kommentarer til regnskabet Ingen kommentarer. Regnskabet godkendt.
Budget for 2025 Se det udsendte materiale i forbindelse med dagsorden til generalforsamlingen. Gennemgang af budget. Kommentar til budgettet. Da der er kommet flere nye medlemmer til hvordan kan det være at budgettet er uændret? Det hænger sammen med, at budgettet er lavet før de nye medlemmer er kommet til.
Udlån af effekter Det der er mest brug for er trolleyer og strandstole. Udlejning af effekterne er kun for medlemmer af Club Andalucía. Spørgsmål: Hvilke ting er det man kan låne? Hvis man går ind på hjemmesiden under udlån, så er der en liste over de ting som man kan låne. Udlån sker via Karna. Tag kontakt til Karna på hendes mobilnummer.
Redegørelse for aktiviteter for 2024 v/Birthe B. Der er ikke planlagt nogle aktiviteter. Bestyrelsen håber på, at der nogle af de unge som er medlemmer, vil deltage i bestyrelsesarbejdet Indkommende forslag fra bestyrelse og medlemmer
Ingen indkommende forslag
Kontingent Uændret kontingent
Valg til bestyrelsen Birthe Rasmussen på valg, ønsker ikke at fortsætte. Da der ikke er andre der ønsker at gå ind i bestyrelsen, tager Birthe endnu en tur, men med den store opfordring, at der findes nye ved næste generalforsamling. Spørgsmål: Hvad indebærer det af arbejde i bestyrelsen, hvor omfattende er det, hvor ofte mødes man, hvad laver man? Birthe Rasmussen svare; en stor del af kommunikationen foregår på mail idet der er en vis afstand i forhold til hvorhenne de enkelte medlemmer af bestyrelsen bor. Dette er selvfølgelig en udfordring som nok ikke kan være anderledes i den konstruktion som Club Andalucía er. I indeværende år er der afholdt to fysiske møder af to til tre timers varighed, møderne er afholdt på private adresser. Det er afgjort, at formand, kasserer samt vedligeholdelse af hjemmesiden har taget mest tid. Vi er også en helt ny bestyrelse, det tager tid at sætte sig ind i tingene, så det har været forventeligt at der skulle bruges flere timer.
Valg af suppleant Henrik Brangstrup, villig til og modtager genvalg.
Valg af revisor Carsten Jørgensen, villig til og modtager genvalg.
Eventuelt
Spørgsmål om udskiftning døre og vinduer, er der noget på tegnebrættet? Der er ikke nogle planer om udskiftning. Det er rigtigt, at de er meget utætte, men de bliver ikke udskiftet. Når ”vi” deltager på den spanske generalforsamling, det er kun en orientering. Man kan sige det til ”The Mechanic Man” så kommer han op og sætter en liste op. Når spanierne er dernede, så er der typisk varmt i vejret og de synes at det er dejligt med noget træk. Der er et forslag/ide om at købe en af de puder som man kan ligge på ude i haven. Så klipper man den i stykker og bruger den til at tætte med. Karna siger, at vinduerne bliver udskiftet over tid. Der er dog ting som er langt mere vigtigt der skal udskiftes. Der skal ske en renovering af fundamentet i kælderen, på den spanske generalforsamling blev der forevist nogle skræmmende billeder af tæring i betonfundamentet. Betonen var væk og stålet var rustent. I forbindelse med arbejdet med poolen blev det udbedret i blok 2. Udbedringen kommer også til blok 1 og 3. Et medlem oplevede i efteråret 2023, at der var nogle damer der gik rundt og kom sedler ind under dørene om man ønskede at sælge sin lejlighed. Basi på kontoret kender godt til det, men siger, at det ikke er noget at bekymre sig om. Der fulgte en længere debat og tydeligvis en bekymring om køb og salg af lejligheder/perioder, brugsretter skøder på lejligheder. Bestyrelsen forsøger at skrive mere udførlig info. omkring forskellen på brugsretter og køb med skøder. Hvilke muligheder er der for at få fjernet det løbehjul der ligger på taget? Bestyrelsen vil ikke påtage sig at fjerne det, men vil gerne nævne det igen på kontoret. Petanquebanen, der er nogle som sætter sin cykel, kan man ikke købe nogle cykelstativer? Bestyrelsen vil gerne nævne det på kontoret. Dirigenten takker for god ro og orden og erklærer generalforsamlingen slut og giver ordet til formanden. Formanden takker de fremmødte for at de valgte at komme på denne søndag og på gensyn, måske i Køge eller på måske Fyn næste år. Alle bliver sendt hjem med en opfordring til at udbrede kendskabet til Club Andalucía og hjemmesiden, igen med håbet om, at flere af de unge vil deltage med friske øjne og sind i bestyrelsesarbejdet!
Referat Generalforsamling PT 2023
7.8.2023
Resumé er forfattet af Kate Folman, der ikke er ansvarlig for evt. fejl i oversættelsen. Der er ikke tale om en direkte oversættelse af referatet.
Resumé af generalforsamling den 8. juli 2023
Dagsordenens punkt 1
Formand for blok 1, Antonio Molino, tog ordet for at takke for indsatsen til formand og viceformand for blok 2, som begge ønsker at trække sig. Herefter tog Jose schwartz ordet, han oplyste, at under pandemien havde alle fortsat deres arbejde, intet var blevet lukket ned, og også de ansatte arbejdede under hele perioden. Der blev ikke udlejet så mange lejligheder, og nogle ejere kom bagud med betalingerne.
Dagsordenens punkt 2
Jose Schwartz fortsatte med at gøre rede for de ekstraordinære udgifter, som var 82.103 euro, hvoraf 52.189,70 euro er gået til renovering af pool, 16.977,40 er gået til renovering af hjørner og søjler i blok 3 og 2, 8869 euro er gået til indkøb af køleskabe, tv, varmeovne, 1808,95 euro er gået til gasinstallationer og 1103,52 er gået til indkøb og opsætning af hjertestartere. José Schwartz forklarede, at man sidste år bestilte en arkitekt til at vurdere tilstanden af blokkenes struktur, som nu er over 50 år gamle. Resultatet blev, at vi skal fortsætte med at renovere søjler og strukturer. Der er ikke blevet gjort noget i de 50 år, og det ansættes, at der skal bruges 20.000 euro på dette arbejde, som er meget nødvendig. I år er der foretaget renovering af hjørnerne i blok 2, som var der hvor der trængte mest, samt på søjler i blok 2 og 3 jf. arkitektens anvisninger. Man kan se det udførte arbejde dokumenteret på kommunen, idet man pga. tekniske udfordringer med projektoren, ikke kunne vise det på generalforsamlingen . Fremadrettet skal vi tage beslutning om hvorvidt vi vil have murværket på altanerne renoveret. I år har der også været en udgift på 15.147,34 euro til udstyr i lejlighederne, håndklæder, lagener, stole, tv, mikorovne mm. Den højeste udgift er udgift til personale som beløber sig til 125.679,56 euro. Som tidligere år, fortsættes med at inddrive gammel gæld, der i år beløber sig til 37.918,45, en vigtig indtægt.
Dagsordenens punkt 3
José Schwartz giver en læsepause til generalforsamlingen til gennemlæsning af de arbejder der er udført i de senere år 2020/2021 Maling i hvidt af væggene og dørene i blok 3 Maling af entrémøbel og trælamper i blok 3 Renovering af gulv omkring , stierne i haven og selve haven Gennemgang af alle ventilatorer og reparation af de der ikke virkede Udskiftning af lamper på altanerne 2021/2022 Information fra arkitetekten om renovering af blokkene Kalkning af pool vægge Udmelding til blok 1 og 2 vedr. maling Maling af gasrør Maling af mure og bænke i haven Beskæring af palmer og yuca af eksternt firma 7.8.2023 Resumé er forfattet af Kate Folman, der ikke er ansvarlig for evt. fejl i oversættelsen. Der er ikke tale om en direkte oversættelse af referatet. 2022/2023 Renovering af poolen, nye fliser, solcellestyrede brusere, ny pumpe mm. Renovering af søjler i blok 2 til 9508,90 euro Reparation af hjørner i blok 3 og dele af blok 2 7474,05 euro Maling af ydre mur blok 3 Maling af området ved poolen Maling af området bag blokkene Maling af mure og bænke Maling af hoveddøre ind til blokkene Udskiftning af elevatordør i blok 3 Maling af tag, lukning af utætheder Maling af kasser ved ildslukkere Maling af røgudtag på gangene
Dagsordenens punkt 4
Antonio M Serrano forklarer, at som hvert år, er det nødvendigt at generalforsamlingen godkender skyldnerlisten, for at man kan forfølge de ejere, der misligholder kontrakten.
Dagsordenens punkt 5
Fremtidige opgaver Foretage 2. fase af renovation af søjler i blok 1 til 3 jf. arkitektens anbefalinger Udskifte nattelys på alle etager Færdiggøre maling af gelændere på altanerne Installation af et gitter (?) i stuen jf. de nye sikkerhedsregler omkring gas Udskiftning af internet leverandør, vi er blevet tilbudt en bedre løsning fra Radiokable, udgift 400 euro om måneden Installation af solceller på taget, vi er i dialog med Repsol, de foreslår at stå for etablering af solcellerne gratis mod en betaling af lys til solcellelys rate José Schwartz oplyser, at staten har besluttet at hæve fællesgebyret for næste år, det var en beslutning der blev taget i 2019, men som ikke blev implementeret pga. pandemien. Der stilles det forslag at annullere rabatten på straks betaling, således at de ejere der ønsker at betale, betaler, og de der ikke ønsker at betale, venter. Lige nu er kvoten 150 euro for 14 dage, modregnet de 12 euro. I stedet foreslås kvoten hævet til 160 euro for 14 dage. Motiveringen for forslaget er at fællesskabet har brug for fortsat udvikling og udfgifterne er generelt steget siden kvoten sidst steg for 8 år siden. Cipiriano Marin er uening i at forlade ordningen med rabatten ved straksbetaling på de 12 euro, fordi det virker som incitament til at ejerne betaler. Det er et system der har virket i mange år. Han fortæller at der i Danmark er en klub, der sørger for at samle batalingerne ind og betale samlet til Tropical. Det bliver forklaret for Cipiriano, at det ikke længere er en service som Club Andalucia yder sine medlemmer. Forslaget om at fjerne straksbetalings rabatten på de 12 euro stemmes igennem og kvoten pr. 14. dag stiger med 10 euro til 160 euro.
Dagsordenens punkt 6
Valg og genvalg til poster Antonio Serrano tog ordet og opfordrede nye kandidater til at melde sig til posterne som formand og næstformand for blok 2 i stedet for afgående formand Victor Carmona. 7.8.2023 Resumé er forfattet af Kate Folman, der ikke er ansvarlig for evt. fejl i oversættelsen. Der er ikke tale om en direkte oversættelse af referatet. Antonio Franco meldte sig som kandidat til formandsposten, han bor i Almuñecar og arbejder i kommunen. Carmen Calahorra meldte sig som kandidat til næstformandsposten, hun er ansat i kommunen i den by hun bor i. Da der ikke var andre kandidater, besættes posterne således: Blok 1 Formand: Anotonio Molina Næstformand: Encarnación Martín Blok 2 Formand: Antonio Franco Næstformand: Carmen Calahorro Blok 3 Formand: Jose Schwartz Næstformand: Juan Calahorro
Dagsordenens punkt 7
Anmodninger og spørgsmål Teresa Cobo oplyste, at dørene i elevatoren i blok 3 ikke åbner fuldtud og at det er svært for hendes mand at komme ind med sin stol. Otís bliver informeret. Jose Schwartz fortæller, at man på dagens møde i bestyrelsen, har taget skridt mod, at der ved udlevering af nøgler skal fremvises ID og underskrives indbooknings dokument på at man maks opholder sig 5 personer i lejligheden. Armbånd til poolen udleveres i henhold til ID og oplysning om antal personer i lejligheden. Miguel Calzadilla oplyser, at de er 6 personer. Formændene svarer, at der altid vil være undtagelser. Bestyrelsen opfordrer ejerne til at informere deres lejere om det nye dokument. Dokument er ikke et krav til under 14 årige. Et andet skridt er, at tage kontakt til et privat sikkerhedsfirma, til at låse blokkene af om aftenen og kun lade én indgang være åben. Javier Lerandi opfordrer til, at der også er lukket i løbet af dagen, med kun én indgang åben. D Cipiriano foreslår opsætning af kamera foran blokkene, Jose Schwarz oplyser, at det ikke er en mulighed. D Cipiriano foreslår en tydeligere skiltning med husorden og hviletider ( ro ) Bestyrelsen forpligtiger sig, at arbejde hen imod at få sat en stopper for visse lejeres uciviliserede opførsel, og se på, hvordan man kan begrænse deres adgang til komplekset. Generalforsamlingen afsluttedes herefter